آموزشی

سیم کشی قفل آیفون تصویری

اگر آیفون تصویری را نصب کرده اید ولی نقشه سیم کشی قفل دربازکن تصویری را ندارید و یا به هر دلیلی از نقشه موجود در بسته بندی و پک خریداری شده، سر در نمیاورید حتما با ادامه مطلب همراهمان باشید. در همه پنلهای آیفون تصویری دو سیم برای راه اندازی قفل تعبیه شده است. که ممکن است این دو سیم مستقیما از پنل خارج شده و یا بصورت یک سوکت دوپین در پنل تعبیه شده باشد. که این تفاوت ظاهری در اساس کار تفاوتی ایجاد نمیکند، بلکه تفاوت اصلی در جای دیگری است.

ما در اینجا سیستم قفل پنلهای دربازکن تصویری را به دو دسته تقسیم میکنیم : پنلهای بدون رله داخلی و پنلهای با رله

سیم کشی قفل پنلهای بدون رله داخلی:

هنگام فرمان بازکردن قفل دربازکن تصویری از طریق مانیتور، در پنل ولتاژ مدنظر بر روی دو سیم قفل انتقال میابد. که در حالت نرمال این ولتاژ و جریان اعمال شده، توانایی بازکردن قفل را دارد. که طرز سیم کشی قفل دربازکن تصویری بدون رله داخلی را در نقشه شماره 1 میبینید.

سیم کشی قفل آیفون تصویری

ولی در برخی موارد مثل طولانی شدن مسافت بین پنل و قفل و یا هنگامی که بخواهیم دو قفل را بصورت همزمان باز کنیم، ممکن است با عدم باز شدن قفلها مواجه شویم . که در اینصورت نصاب میبایست ، یک رله در مسیر نصب نماید. که در ادامه تصویر سیم کشی قفل دربازکن تصویری با رله بیرونی را در نقشه شماره 2 میبینید.

سیم کشی قفل آیفون تصویری

سیم کشی قفل پنلهای با رله داخلی:

در این پنلها با فرمان باز کردن درب از مانیتور، بوبین رله توسط ولتاژ اعمالی تحریک شده و پایه مشترک و نرمال باز رله را بصورت لحظه ای به هم وصل میکند. پنلهای با رله داخلی را میتوانیم به دو دسته تقسیم کنیم: پنلهایی که هنگام فرمان باز کردن قفل و تحریک بوبین رله، ولتاژ مورد نظر از خود پنل به دوسیم قفلدربازکن انتقال میابد ( برندهای کمی از این روش بهره میبرند) و پنلهای با رله داخلی که دو سیم از پایه های مشترک و نرمال باز رله در دسترس نصاب قرار میگیرد تا بنا به نیاز از آن برای باز کردن قفل دربازکن استفاده کند. ( بیشتر به این مدل میباشد و نقشه شماره 3 نیز طبق این نوع میباشد.)

سیم کشی قفل دربازکن تصویری

انواع رله:

رله ها معمولا برای سوئیچ کردن ولتاژ و جریان در مدارات مورد استفاده قرار میگیرند. رله ها در انواع و اشکال مختلف و با توان های کاری مختلف در بازار وجود دارند که بنا به ویژگی، نیاز و مشخصات مخصوص خود مورد استفاده قرار میگیرند . مثل رله های مخابراتی و … در مدارات مانیتور و پنل دربازن تصویری نیز انواع مختلف رله استفاده شده است. که یکی از آنها رله مربوط به بخش قفل مدار پنل دربازکن تصویری میباشد. ولتاژ کاری رله مورد استفاده در بخش انتقال ولتاژ به سمت قفل، معمولا 12 ولت میباشد. البته در برخی برندها به ندرت از رله 5 ولت نیز استفاده شده است، ولی آنچه بیشتر معمول بوده رله 12 ولت پنج پایه میباشد. در رله پنج پایه مدنظر و مورد اشاره، دوپایه مربوط به تغذیه بوبین بوده و معمولا پایه قرار گرفته بین آنها ، پایه تیغه مشترک میباشد. و دو تیغه دیگر نیز تیغه نرمال باز و نرمال بسته میباشد. یعنی بدونی اینکه ولتاژی به بوبین اعمال شود، تیغه مشترک به تیغه نرمال بسته متصل است و با اعمال ولتاژ مورد نیاز و تحریک بوبین، اتصال بین پایه مشترک و نرمال بسته قطع و پایه مشترک به پایه تیغه نرمال باز متصل میشود.

نقشه سیم کشی قفل دربازکن تصویری

از کجا بدانیم که موقع فرمان به قفل، دوسیم خروجی از پنل دارای ولتاژ میشود، یا به هم وصل میشوند؟

برای تست ابتدا مولتیمتر خود را بر روی اندازه گیری ولتاژ قرار داده و پرابهای ولتیمتر را به دو سیم مربوطه وصل نمایید و هنگام فرمان باز کردن قفل، ولتاژ را اندازه بگیرید. اگر ولتاژی مشاهده کردید، میتوانید طبق نقشه های شماره 1 و 2 وصل نمایید. و اگر هیچ ولتاژی مشاهده نکردید، مولتیمتر خود را بر روی رنج اهم یا بیزر اتصال کوتاه قرار دهید، چنانچه با فشار دادن شستی دربازکن بر روی مانیتور، مولتیمتر حالت اتصال کوتاه را نشان داد طبق نقشه شماره 3 قفل را وصل نمایید.

در مطالب و نوشته های بعدی در مورد نصب کلید مخفی قفل دربازکن و همچنین طریقه نصب دو پنل به یک قفل خواهیم نوشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *