آموزشی

نویز آیفون تصویری

انواع نویز در آیفون تصویری / راهکارهای حذف نویز در آیفون تصویری

انواع نویز رایج در آیفون تصویری

نویز یک سری آشفتگی بر روی سیگنالهای مفید است که موجب مبهم شدن سیگنال اصلی میشود. نویز در آیفون تصویری را با توجه به تاثیراتی که بر روی تصویر میگذارد، میتوان به چند دسته کلی تقسیم کرد:

نویز الکترونیکی: وجود نقاط ریز در تصویر، که در حالت شدیدتر به حالت برفکی است. این نوع نویز در آیفون تصویری به خاطر کم بودن یا نامناسب بودن نور محیط بوجود می آید.

نویز اتصالی: این نوع نویز از تغییر ضریب هدایت در اثر اتصال نامناسب در سربندی اتصالات بوجود می آید، که بیشتر به شکل پرش یا قطع و وصل تصویر ظاهر میشود.

نویز حرارتی: این نویز در زمستان و هوای بسیار سرد در قسمتهایی از تصویر که کابل حامل جریان برق وجود دارد، موجب ایجاد خطای دید و لغزش و موج در قسمت اطراف کابل ( بیشتر بالای کابل ) موجود در تصویر میشود. مصداق عینی این نوع خطا، دیدن سطح آسفالت جاده در تابستان و هوای داغ میباشد.

نویز الکترومغناطیسی: این نوع نویز معمولا خود را به صورت خطوط یا موج در تصویر نشان میدهند و گاهی به علت تغییراتی که در ماهیت منبع نویز صورت میگیرد، این امواج در طول صفحه نمایش حرکت میکنند ( مثل نویز زمان حرکت آسانسور بر روی دربازکن تصویری ) . این نوع نویزها به دلیل تاثیرهای امواج الکترومغناطیسی بر روی دوربین، کابل آیفون تصویری یا تجهیزات آیفون تصویری، افت شدید سیگنالهای مفید را در طول انتقال بوجود می آورند.

نویز پروانه ای جزو نویزهای الکترومغناطیسی است، که برای اولین بار در سال 2009 میلادی در یک مجتمع 204 واحدی که شامل 3 بلوک 68 واحدی بود، مشاهده شد. که موجب ایجاد نویز و اختلال در صدا و تصویر آیفون تصویری در 68 واحد میشد. منبع نویز در پروژه مذکور یک آداپتور معیوب سیستم آنتن مرکزی در اتاقک آسانسور بود که نویز حاصل دقیقا مثل صدای یک پروانه لنگردار از آیفون تصویری شنیده میشد. و در لحظه ای که LED  آداپتور روشن و خازن تخلیه میشد ، شدت نویز به حداکثر میرسید و همچنان این سیکل تداوم داشت. که با خارج کردن آداپتور معیوب، نویز سیستم آیفون تصویری نیز حذف شد.

پیدا کردن منبع نویز یا علت نویز اولین قدم برای حذف نویز در آیفون یا به حداقل رساندن آن میباشد. در ادامه مطلب چند راه حل و ترفند برای کم کردن و به حداقل رساندن نویز دربازکن تصویری تقدیم حضور شما عزیزان میگردد.

راهکارهای حذف نویز

  1. استفاده از کابل فویلدار و شیلددار با ضخامت مناسب
  2. زمین کردن سیم شیلد توسط منفی منبع تغذیه سیستم آیفون تصویری ( از زمین کردن توسط ارت ساختمان یا لوله آب خودداری شود )
  3. چنانچه کابل فویلدار و شیلددار باشد ولی سیم شیلد متصل نشود، بدترین وضعیت از لحاظ نویز وجود خواهد داشت. زیرا نویز از طریق فویل جذب کابل شده، ولی تخلیه نمیشود.
  4. سربندی صحیح و لحیمکاری اتصالات و عایق بندی توسط وارنیش حرارتی
  5. رعایت فاصله حداقل 20 سانتیمتر تجهیزات آیفون تصویری از میدان های مغناطیسی 
  6. استفاده از منبع تغذیه مناسب و به حداقل رساندن فاصله بین منبع تغذیه و پنل دم درب
  7. جدا بودن لوله عبور کابل برق و کابل آیفون
  8. استفاده از کابل آیفون جداگانه برای رساندن خروجی برق منبع تغذیه به پنل بیرونی آیفون آیفون تصویری
  9. خودداری از حلقه کردن کابل اضافی آیفون تصویری در سقف کاذب پارکینگ
  10. جداسازی مسیر عبور کابل آیفون تصویری در سقف کاذب پیلوت یا پارکینگ از کابلهای برق
  11. رعایت فاصله کابل عبوری آیفون تصویری از منبع تغذیه های روشنایی در سقف کاذب پارکینگ
  12. در مورد ساختمانهایی که در مجاورت دکلهای مخابراتی قرار دارند و سیستم نویزدار میشود، جهت رفع مشکل نیاز به مشاوره حضوری میباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *