آموزشی

نکات مهم سیم کشی قفل دربازکن

در این نوشته به نکاتی در مورد سیم کشی قفل دربازکن میپردازیم، که محوریت مقاله حول دو سوال و چالش خواهد بود و خواندن این مقاله را به برقکاران و نصابان عزیز تاکید مینماییم. در پایان این مطلب شما قادر خواهید بود سیم کشی قفل هر برند آیفون تصویری که باشد، انجام داده و در صورت نیاز با ماژول های جانبی مثل اکسس کارت، کنترل از راه دور، اثرانگشت و… باهم ترکیب نمایید.

سوال اول : اگر در محل نصب قفل، دو سیم قفل به هم اتصالی پیدا کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

سوال دوم: طریقه سیم کشی دو پنل با یک قفل مشترک چگونه است؟

در نوشته ها و مقالات قبلی در مورد انواع سیم کشی قفل دربازکن با توجه به ساختار مدارات صحبت کردیم، که در مجموع به سه نوع سیم کشی ختم میشد. در این مقاله ما دستگاهها را از سه برند مختلف انتخاب کرده ایم تا ابتدا بصورت تک تک سیکبندی قفل هر کدام را اشاره کنیم و بعد این سه پنل را با یک قفل مشترک در نظر بگیریم.

پنل قدیمی تکنما ( این پنل متفاوت از پنلهای جدید تکنما بوده و فاقد رله داخلی میباشد)، پنل نماوا که دارای رله داخلی و پنل سوزوکی با رله داخلی ولی متفاوت با سیم بندی نماوا و مشابه پنلهای جدید تابا و الکتروپیک میباشد.

نقشه سیم کشی قفل پنل قدیمی تکنما

در این نوع پنل های قدیمی تکنما، هنگام فرمان بازکردن قفل از مانیتور، ولتاژ و جریان مورد نیاز برای بازکردن قفل، از طریق پنل بر روی دو سیم قفل انتقال میابد.

سیم کشی قفل دربازکن

اگر در این سیمبندی اتصال کوتاهی در سیمهای قفل رخ دهد، هنگام فرمان باز کردن قفل، ابتدا فیوز منبع تغذیه خواهد سوخت و به تناوب امکان سوختن قطعات قسمت قفل وجود دارد، که نیاز به تعمیرات یا تعویض برد توسط خدمات پس از فروش خواهد بود.

نقشه سیم کشی قفل پنل سوزوکی

طریقه سیمبندی قفل این مدل از پنل سوزکی شبیه سیمبندی برخی از مدلهای پنلهای تابا و الکتروپیک میباشد. در این مدل پنل سوزوکی رله داخل پنل قرار دارد، ولی ولتاژ خروجی مربوط به قفل در خود مدار در مسیر پایه مشترک و نرمال باز اعمال میشود و دو ترمینال مربوط به قفل، هنگام فرمان دارای ولتاژ میشوند.

اگر در این سیمبندی اتصال کوتاهی در سیمهای قفل رخ دهد، هنگام فرمان بازکردن قفل، فیوز منبع تغذیه خواهد سوخت. و چنانچه اتصال رفع و فیوز تعویض شود هیچ مشکلی پیش مشکلی پیش نخواهد آمد و در صورت تکرار اتصال همچنان فیوز منبع تغذیه خواهد سوخت. مگر اینکه بجای فیوز، تکه سیمی در محل فیوز جاگذاری شود که باعث خواهد شد مدار پنل صدمه ببینید.

نقشه سیم کشی قفل پنل نماوا

در پنل نماوا دو سیم تعبیه شده برای قفل در پنل ( دو سیم مشکی )، پایه های مشترک و نرمال باز رله قرار گرفته در مدار هستند. بصورت سری با خروجی AC منبع تغذیه و قفل متصل میشوند. به این صورت که یک سیم خروجی AC منبع تغذیه مستقیما به یکی از ترمینالهای داخل قفل وصل میشود و سیم دیگر خروجی AC  منبع تغذیه به یکی از سیمهای مربوط به قفل در پنل ( سیم مشکی ) وصل میشود و سیم مشکی دیگر نیز به ترمینال دیگر قفل وصل میشود. لازم به ذکر است در برخی پنلهای نماوا از سوکت و ترمینال نیز برای قفل استفاده شده است. و اساس کار همان پایه های مشترک و نرمال باز رله میباشد.

سیم کشی قفل دربازکن

اگر در این سیمبندی اتصال کوتاهی بین دو سیم قفل رخ دهد، هنگام فرمان بازکردن قفل، فیوز منبع تغذیه خواهد سوخت. و چنانچه اتصال رفع و فیوز تعویض شود هیچ مشکلی پیش مشکلی پیش نخواهد آمد و در صورت تکرار اتصال همچنان فیوز منبع تغذیه خواهد سوخت. مگر اینکه بجای فیوز، تکه سیمی در محل فیوز جاگذاری شود که باعث خواهد شد مدار پنل صدمه ببینید.

با توجه به سه مدار و نقشه فوق اگر بخواهیم این سه پنل را با همین ترتیب به یک قفل مشترک وصل کنیم، مسلما اتفاقات تلخی خواهد افتاد. اول اینکه ولتاژ ثالثی وارد برد پنل تکنما خواهد شد که باعث خواهد شد حتما صدمه ببیند. و از طرفی هم خروجی منبع تغذیه ها باهم تداخل کرده و اگر فیوز مناسبی در کار نباشد منجر به سوختن منبع تغذیه ها یا آتش گرفتن منبع تغذیه ها خواهد شد.

همکاران برقکار و نصابان عزیز میتوانند با چند رله 12 ولت کار را به نحو درستی انجام دهند. همکاران عزیز چنانچه از نوع مدار پنل اطلاعی ندارید، حتما به تعداد پنل، رله همراه خود داشته باشید.

حال با توجه به توضیحات و نقشه های فوق، ما در زیر نقشه سیم کشی قفل سه پنل فوق با یک قفل مشترک را خدمتتان قرار میدهیم. امیدواریم این مطلب مورد توجه و استفاده تان قرار بگیرد. مسلما با تغییر نوع پنلها نقشه زیر نیز نیاز به تغییرات پیدا میکند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *